fredag 23 november 2012

Silketass

Idag är det rena vårdagen här! Jag tog bilen till stan och promenerade runt på olika håll innan jag åkte hemåt igen med en ny färgburk. När man är alldeles själv, kan man tänka på lite av varje ...

Jag tänkte på en av katterna i min mors barndomshem. Katten hette Silketass och var en väldigt väluppfostrad och förståndig katt. Den skötte sig bra som musjägare och inne i huset visste den så väl, vad som gällde; Inga katter på borden!


                                    Bild: Misse eller var det Silketass?

Men en dag hoppade Silketass upp på köksbordet och tog sig en titt på dagstidningen, som låg där. Den sträckte ut sin högertass och började riva och klösa sönder bilden på tidningens framsida. Katten gick inte att stoppa! Hitler var på bild på första sidan och kriget hade brutit ut.

Någon gång i början på 1940-talet sålde mina morföräldrar sin gård, Ekvik. Min mor sörjde över det och försökte hitta en utväg. Hon fantiserade om att ta över gården, men min blivande far var inte så lätt att övertyga.

Det blev så, att mina morföräldrar flyttade, när de fick en vaktmästartjänst i en missionskyrka i Spelvik, Ludgo. Där bodde de i lägenheten i samma hus, fram till 1950 när min rara morfar gick bort.

Jag var ganska liten då, men har ändå många värdefulla minnen från den tiden. Ett återkommande nöje, var att köpa mjölk i bondgården i närheten. Där brukade jag passa på att klappa katterna, titta på hönsen och grisarna.

Det var Lennart, som tog emot oss på bondgården. Så småningom fick han träffa min moster Alva. Han friade till henne och snart blev det bröllop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar