måndag 5 november 2012

Morötter

När jag var i tonåren, sa en klasskamrat till mig:

- Min mamma brukar alltid skala morötter till oss, som vi får äta före maten. Vi är fem syskon hemma.

De där meningarna är nästan det enda jag minns av min kamrat, men de fastnade i mitt minne för alltid.

Jag stod i köket en dag i helgen, maten var inte riktigt klar, när några av barnbarnen kom in utifrån och ropade glatt: - Vi är hungriga!

Då skyndade jag mig att skala morötter och dela dem i stavar. Snart satt barnen där i lugn och ro, på rad i kökssoffan, och knaprade på sina morötter.

En morot före maten ...

Det har jag praktiserat lite då och då. Det fick jag lära mig av min klasskamrat 1958 eller så.
                                     
Bild: Huset på "Möllebacken" där Olga och Rudolf bodde med de första fem barnen. Lilla Marta står till höger om sin far och Olga har vitt förkläde.


En episod från 1920-talet;

När Marta var liten, satt hon en gång på trappan utanför huset där hon bodde och knaprade på en morot.

Då kom distriktssköterskan, som var på väg till grannfamiljen, där flera i familjen drabbats av TBC. Hon stannade till framför Marta, som satt där med sin morot.

- Du har allt en duktig mor, som ger dig morötter att äta, sa hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar