måndag 19 november 2012

Utfärd

Det är allt en lyx att kunna ta några dagars ledigt från lövkrattning och annat, som hör hösten till. Åke och jag hälsade på barnen med familjer och kombinerade detta med en solig kryssning till Helsingfors.

När jag låg där i vår hytt, vaknade jag till och hade sedan svårt att somna om.

Tänk när min lärare i början på 1950-talet tog med klassen till hamnen i Göteborg. Vi skulle titta på M/S Kungsholms avfärd mot Amerika. Det var en stor händelse för oss alla, som stod där på kajen. Passagerarna uppe på däck hade kontakt med sina anhöriga via serpentiner, som hängde i en mjuk båge från fartyget till kajen. Det var uppbrottsstämning och dramatik i luften!

När det stora, vita fartyget så småningom sakta lämnade kajen, tänjdes serpentinerna allt mer. De lyftes upp i luften och runt omkring ropade folk och skrek. Slutligen brast serpentinerna en efter en ...

Undrar om klassen sedan tog spårvagnen tillbaka till Ånässkolan?

Det kan ha varit så, att vi gjorde ett besök på Sjöfartsmuseets Akvarium först. Där fanns en amerikansk alligator, som levde där i fångenskap. Så stor den var!
På Akvariet fanns också andra spännande djur, de exotiska ormarna.

Jag och Maud stod där och tittade genom glaset på pytonormen, när en av skötarna drog undan glastaket och stoppade ner maten till ormen. Maten var en liten, vit mus. Jag glömmer aldrig musen, som satt som förstenad och tittade in i ormens ögon och sedan blev uppslukad. Länge stod jag där och såg hur ormkroppen tydligt visade, att det fanns en mus därinne.

När jag kom hem berättade jag med gråten i stämman:
- Varför gjorde den lilla musen ingenting för att fly?

                      Bild: Åke framför Sibeliusmonumentet i Helsingfors.

När Åke och jag kom tillbaka till hamnen I Stockholm, hann vi lyssna på Ellen, som spelade "Vem kan segla förutan vind" på fiolkonserten i Sickla.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar