onsdag 21 november 2012

November

Igår kväll vann jag en fin julbukett! Det var "Trivselkväll" i Horndals Trädgård med fika, lotteri mm. Vi som var där blev inspirerade att binda julbuketter och fixa till fina arrangemang. Nu är redan julstämningen ordnad, känner jag. Det är bara adventsljusen som väntar på att tändas, så småningom.


Jag köpte ett par amaryllislökar, det har blivit en tradition hos oss. Det är som en slags adventskalender, att vänta på att någon knopp skall slå ut lagom till julaftonen. Så hittade jag en vit kaktus också, full med knoppar som matchar den röda kaktusen, som jag fick som pris förra veckan. Då var det vår kör, som hade "Tebuffé" med allsång och lotterier.

När jag var barn, var det en tradition att min mor satte tazettlökar i en skål med vita stenar före jul. Jag brukade titta efter om det kommit fram några rötter på lökarna. Det var ju inte så lyckat!

Tänker så på min farfar, som hade så många narsisser runt huset där de bodde. Fast då var det ju vår! Han rensade bort massor av dem och kastade ned lökarna bakom syrenhäcken. Det var därför det blev ett hav av narsisser i hela backen sedan. Jag beundrade blommorna väldigt mycket ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar