tisdag 6 november 2012

På gården

Efter 10 år var det ett stort jubileum för alla, som bodde i huset Kransen 4 i Göteborg. (1944 - 1954).


När jag tittar på detta kort idag, kan jag fortfarande känna festglädjen. Där är alla mina barndomsvänner, samlade på ett enda foto. Maud, Irene, Kerstin, Inga-Lisa ...
Jag har den blå klänningen i manchester på mig och det vita resårskärpet.
(Jag står uppe till höger).

Min bror Kjell sitter till vänster bland barnen längst fram (på andra raden med händerna under hakan).
Det var Kjell som ofta kallades för "Lillprinsen" på gården, eftersom man tyckte han var lik Carl Gustav. Där är också "prins Bertil" en av vännerna till min bror och Lille-Tommy och Lilleman.

Jubileet var framför allt en fest för oss barn. Vi lekte många roliga lekar, som de vuxna hade ordnat med. Vi glömde aldrig denna stora fest!

Bild: Jag och Lisbeth Rafstedt försöker föra över ett tändsticksfodral till varandra.

PS.
När min bror var liten och låg i sin vagn, brukade "alla" titta ner och säga:
- Åh, så fin han är! Och så stora ögon han har!

En dag berättade en av min mors bekanta i huset:
- Min flicka vill också ha en liten bror, men hon vill inte att han skall ha så stora ögon.

1 kommentar:

  1. Så roligt att höra från dig och lite om Kransen 4 igen! Det var underbart att bo där,som barn. Det var på den tiden, då de flesta bodde trångt - men gården var så gott som bilfri! Det var andra tider helt enkelt!

    SvaraRadera