lördag 17 november 2012

Tavlan

Jag läste succéboken av Jonas Jonasson, 100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann, och tyckte det var intressant att kyrkan i Malmköping är omnämnd i början av boken.

Det var så här, att min mor Rut arbetade hos s k välbärgade familjer, över vintrarna. Sedan när det blev sommar, hjälpte hon till hemma på gården Ekvik med att hässja hö mm
Hon arbetade bl a hos en familj i Malmköping. Det tyckte hon var bra, för då kunde hon ta sig hem till sin mor och far och systrar på kvällarna.

En gång var det kalas hos denna fru. Hon kanske fyllde 50 år? Då fick hon blommor och presenter, som vanligt var. När alla gäster gått hem, utbrast jubilaren:

- Så fräckt, att komma med en sådan här tavla! Det var väl ingenting att ge bort en sådan här dag.

Tavlan var målad av en "erkänd" konstnärinna och det var denna, som överlämnat sin oljemålning, som present. Tavlan var signerad E E och årtalet 1939.

Två år senare - då min mor hunnit arbeta i Stockholm hos andra familjer - fick min mor och far tavlan i lysningspresent. Tydligen hade frun, som egentligen var en rar människa, glömt bort vad hon sagt när min mor hörde på.

Hur som helst, tavlan har alltid funnits i mitt barndomshem och hängt på bästa plats.


Många år efteråt, sa min mor:

- Här har vi den ursprungliga Lilla Malma kyrka avmålad, som den såg ut tidigare. Nu är kapellet rivet och det ser inte alls ut så här längre.

Lilla Malma kyrka har jag sett i verkligheten. Det var där min mor konfirmerades. Jag tänker på det, när jag ser tavlan på en av våra väggar nu för tiden.

1 kommentar: