måndag 11 november 2013

Fars Dag

Igår firade vi Fars Dag med att helt enkelt ta fram farsdag-koppen till morgonkaffet - och helt naturligt kom vi att småprata om våra fäder, som varit vår trygghet ...

I morse sa jag till Åke:

- I dag är det annandag far, visste du det?
- Det är Fars Dag varje dag, hela året runt! sa han.


På den tiden då Åke och jag gick i folkskolan, var det självklart att vi skulle rita gratulationskort till Fars Dag. För ett tag sedan hittade jag kortet, som Åke hade ritat till sin far 1956.
- Så fint! sa jag.

- Jag gillade att teckna! Jag valde t.o.m teckning, som tillval inför sjuan - men redan första lektionen försvann min konstnärliga bana för gott. Vi skulle rita en häst! Och inte visste jag hur det skulle gå till!

- Vem kan rita en häst? sa jag och kunde inte annat än beklaga och småskratta, samtidigt.

                     Bild: Rut, Martin och Theresia.

År 2009 fick Åke och jag tag i en lägenhet i Enköping. Vi började flytta in i lägenheten i november och vi hade precis fått dit ett par sängar, då yngsta dottern med make och liten Rut överraskade oss med sång och frukost på sängen. Vi bodde nästan grannar - och det var Fars Dag. Vilken fin morgon!

År 2011 var vi hos Kristina med familj på Fars Dag och jag lyckades fånga Göran och barnbarnen på bilden ovan. Den gången fick far en fin T-tröja.


God fortsättning alla pappor! Det är er dag varje dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar