onsdag 27 november 2013

Snart advent

Igår tog jag fram alla ljusstakarna och den blanka adventsstjärnan ...

Åke var iväg på sin kurs i Paleografi på Riksarkivet. Jag var i Horndals trädgård på en helt annan typ av kurs på kvällen.

Jag njöt av att sitta i växthuset och lyssna, se och lära då Irene förevisade olika advents- och juldekorationer för oss;

Därefter fick vi börja skapa något efter egna huvuden. Några valde att binda kransar till ytterdörren, andra planterade i krukor och korgar. Många vackra, juliga alster blev det under kvällen!

Jag valde att sätta en amaryllis i en korg med grön mossa och ett par växter och lite pynt runt omkring. De lökar jag köpt tidigare hade jag ju gett bort ...

                      Bild: Min julgrupp.

Då jag kom hem igen kände jag hur julstämningen, den rätta, redan infunnit sig.

Nu skall jag fortsätta att placera ut ljusstakarna i fönstren och kommer på att vi inte har några givna platser för dem. Inga traditioner alls!

- Var hade vi stjärnan och ljusstakarna och ljusslingan? frågade jag Åke.
- Ingen aning! svarade han.

                      Bild: Rut leker med julkrubban. 2011.


Det är bara tredje året, som vi firar jul i det här huset, sedan vi flyttade hit för gott. Men det känns viktigt, att skapa någon slags tradition hos oss och inte fuska med det, tänker jag, och känner mig riktigt inspirerad ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar