torsdag 21 november 2013

Slussen

I morse virvlade snöflingor i luften och jag åkte iväg till äldreboendet och var med och sjöng en stund ...

Häromdagen kände jag mig som en riktig turist och jag tänkte på min folkskolelärare, som berättade om turisterna lite då och då. De där turisterna! Det tog lång tid innan jag lärde mig vad en turist var för något ...
                      Bild: Åke utanför Tobias kontor.

Vi satt i en tunnelbanevagn på väg emot Slussen och jag sa till Åke:

- Vilken fin ryttare med häst, som står staty där borta! Undrar vem det kan vara? Karl den XI, eller vad tror du?
- Gustav Adolf, svarade han.
- Nej, så såg han inte ut. Den här personen är smal!

I den stunden sa damen mitt emot oss:
- Nej Gustav Adolf är det inte!

Så följde ett kort samtal om kungar och Stockholms parker, utan att vi fick det rätta svaret av henne, men vi tackade för informationen och hoppade strax av. Damen vinkade till oss och skrattade:
- Inte var jag till så stor hjälp!

Vi tyckte det varit trevligt ändå och snart kom vi på att det var Karl XIV Johan vi sett på Slussplan.
- Nu får vi se vad som händer framöver med ombyggnationen av Slussen med "vår" staty, sa jag till Åke.

Det är allt trevligt att komma till Stockholmstrakten emellanåt. Vi arbetade där en gång i tiden både Åke och jag, men då var det annorlunda.

Nuförtiden är det roligt att ha blicken öppen för sevärdheter och att vara en sådan där turist ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar