fredag 29 november 2013

Mors receptbok

Man glömmer lätt hur det var med snön. Kom den tidigt förra året? Kom den sent? Hur blir det i år?

Än så länge är det snöfattigt här hos oss, men isen har börjat lägga sig på sjön och i morse var blickfånget rosa.
                       Bild: Rossen.

Så finns det minnesfragment från den tid då man var liten, som man aldrig glömmer ...

Ibland brukade min mor baka havreflarn och det var spännande att se hur hon gjorde. Det var rena underverket, i mina ögon, att se hur hon tog fram kastrullerna och sedan hängde de nygräddade, runda kakorna på handtagen, för att havreflarnen skulle få den rätta böjen.

- Kakorna blev vackra och de kostade inte mycket att göra, hörde jag mor säga långt senare. Och det var modernt med havreflarn i slutet på 1940-talet.

                      Bild: Mors recept.

Mors egna receptbok är ganska sliten numera, men den är en glädje att bläddra i. Det finns många minnen av kakor och andra recept, som hon skrivit eller klistrat in.

Elins körsbärssaft. Remuladsås till skinkan. Äppelmunkar. Apelsingelé. Efterrätt av Svea. Kornknäckebröd m.m.

Mor använde riktigt smör då hon bakade och fick mycket beröm för sina speciella wienerbröd och allt annat som hon förfärdigade. Snabbt gick det och flyhänt var min mor! men det blev ändå eleganta skapelser.

Men en gång sa vår lilla Theresia till grannpojken Anders, som ville leka med henne:

- Nej, jag skall gå in och äta mormors misslyckade kaka nu ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar