onsdag 6 november 2013

Mörkknappen

I morse lyssnade jag på väderleksrapporten, men de lovade ingen sol i våra trakter, trots det så glimmar solen fram just nu, och jag tänker på vår lilla Johanna, då hon var i treårsåldern, som sa:

- Min skola har en regnknapp och en mörkknapp. Om man trycker på regnknappen slutar det regna.
- Om man trycker på mörkknappen då? frågade jag.
- Då blir det ljust!

Sedan följde en lång dialog om hennes skola i Sverige, som emellanåt låg i Norge - och nu tror jag bestämt att Johannas skola har varit inblandad i dagens väder!

                                                  Bild: Johanna.

Tänk om vi kunde trycka på en knapp, så att det blev klart med reparationerna i bottenvåningen ...

Väggar har tagits bort, panel, fyllnadsmaterial och golv. Det är bara "skrovet" kvar numera! Det har varit rena utgrävningsarbetet, men nu står det still. Nu ser vi fram emot, att golvläggaren kommer hit.

                                  Bild: Åke och snickaren fraktade bort en stor stenbumling.

Jag har sopat och försökt göra lite nytta, men jag säger som min mor:

- Männen är så starka! Då jag kommer ut och skall gräva, är det som att gräva med en tesked.

Men å andra sidan är det väl tur att man är bra på annat, tänker jag, som skall plocka ur tvätten ur tvättmaskinen ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar