torsdag 7 november 2013

Trumpeter

För en stund sedan passerade svanarna över skogen och man kunde höra deras trumpetande lång väg. Det tackar jag för! De flög söderut, som det skall vara, de vet att det är hög tid nu.

Och i äppelträdet satt vinterfåglarna. Jag tror bestämt, att de flesta av dem var där, t.o.m domherren och den vackra större hackspetten ...
                                      Bild: Johanna.

År 1980 den här dagen, bodde vi i Kungsängen. Åke och Kristina skulle åka till Västerås för att vara med på Åkes farfar Viktors begravning. Innan de åkte iväg sa Åke till mig:

- Vi kommer snart hem igen! Jag ringer till dig under dagen.

Jag skulle vara hemma ensam med våra två pojkar och Åke vände sig till Tobias, som undrade varför han inte skulle få följa med.

- Du får vara hemma och passa mamma, sa Åke.

- Hon springer väl inte bort! svarade Tobias och såg ut som om han tänkte, att det där var väl en riktig undanflykt.

Tobias var inemot 5 år och han förstod säkert inte i vilken anspänning jag och Åke var i den där dagen.
                                     Bild: Johanna i Norge. 1987.                                 

Dagen förlöpte ändå väl - och Åke och Kristina kom hem innan kvällen. Då barnen skulle sova och jag hade pratat med min goda vän Gertrud, som skulle ta hand om barnen, var det hög tid för Åke, att köra mig till Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby. 

Klockan 22.28 föddes vår lilla Johanna till världen! Och vi hade fått en dotter till och våra barn en lillasyster!

Idag är det allt en dag, som man skall fira, med både trumpeter och sång ...



1 kommentar:

  1. Nu har jag läst alla dina fina inlägg som jag missat när jagh inte kommit ut på nätet. Du har så många fina minnen du delar med dig av.
    Trevlig Helg till er uppe i Horndal.
    Kram!

    SvaraRadera