onsdag 12 december 2012

121212

Tänk så många par, som gifter sig idag, denna alldeles speciella dag. Vi får önska alla brudpar allt gott!

Vid den här tiden, tänker jag annars på de gånger som jag har strukit lucialinnen och stjärngosseskjortor. Vilken härlig känsla av högtid och glädje att plocka fram glitter, ljus och röda band till sig själv eller våra barn.

När min mor Rut blev tillfrågad av frälsningsarmén i Malmköping om hon kunde tänka sig att bli deras Lucia, blev hon både glad och hedrad. Men vad skulle hon ha på sig?

Fru Malm, som hon arbetade hos vid den tiden, sa:
- Rut får låna mitt vita nattlinne, som jag nästan aldrig använder!

Det var ett vackert vitt linne med fina spetsar, som var som en dröm. Min mor berättade ibland om denna händelse.

- Jag kände mig som en brud. Håret var utslaget och krusat och jag fick sjunga solo.

Skall det bli några stjärnor i kronan jag får ...

                                   Bild: Rut. (1939)

Min mor blev senare medlem i frälsningsarmén i Malmköping och fick ofta sjunga i mötena. Det var många som skyndade dit, bara för att få höra henne ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar