tisdag 4 december 2012

Överraskning

Sent igår kväll dök de upp igen, rådjuren. Precis som förra vintern gillar de att gå i snön och trampa under fågelfröautomaterna för att hitta något att äta. Det är en upplevelse att få se djuren så nära huset, samtidigt som man hoppas att de inte skall äta upp alla azaleaḱnoppar i omgivningen.


När jag var barn och bodde i Göteborg var det en höjdpunkt, när sidensvansarna kom i stora flockar och slog sig ner i rönnbärsträden uppe på berget och kalasade. En annan höjdpunkt var julskyltningen på stan. Vi brukade åka med spårvagnen dit ner för att gå runt och titta i alla skyltfönster. Det var så storstilat julskyltat och det var en sådan glädje med det.

När jag var i 20-årsålderna hade jag precis gått en kortare reklam- och textningsutbildning på Köpmannainstitutet i Stockholm och ville prova på att skylta i fönster, som dekoratör. Det verkade spännande, tyckte jag!

Jag skickade iväg ansökningar lite hit och dit, men fick inga napp. Då bestämde jag mig för att gå till PUB vid Hötorget och höra mig för om arbete. Personalchefen tog emot mig och jag framförde mitt ärende.

- Men fröken Petersson har ju ingen erfarenhet!
- Nej, jag kan ju inte få någon erfarenhet, om jag aldrig får börja någonstans, svarade jag.

Då småskrattade han och höll med mig om det och sa:

- Jag skall ringa upp till dekorationen och höra vad de säger där.

Och medan jag satt där ordnade han tillsammans med chefen där uppe en glad överraskning. Jag fick börja arbeta där före julen och framöver ...

Det blev en spännande tid på PUB, som jag tänker på med stor glädje!

2 kommentarer:

  1. Härligt foto du tagit på rådjuren.
    En härlig historia du berättar. Man ska lite tur för att få sina önskningar uppfyllda.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera