fredag 28 december 2012

Snö

På förmiddagen hann jag vara ute med Johanna och lille Konrad (som anslöt igår) och Rut ute i snön. De åkte pulka och glider, medan jag mest roade mig med att titta på dem.

På eftermiddagen var de ute och lekte att snöfästningen från igår var en båt ...

 
Annat var det vintern 1968 - 69. Det var en väldigt bister och snörik vinter. Åkes föräldrar åkte gärna ut till "sommarstugan" i Horndal - där vi bor nu - och åkte skidor med de yngsta sönerna Hans och Olle. Åke och jag bodde i Avesta på den tiden och ibland följde vi med dem på utflykt. Vi åkte skidor i backarna runt huset och tog långa turer bort till ön. Kylan bet i kinderna!

Åkes småbröder skottade snö och försökte borra hål i isen för att kunna fiska. De åkte skidor och var fullt sysselsatta.

Så småningom gick vi, trötta och frusna, in i det knapphändigt uppvärmda huset och drack kaffe och varm choklad med något till. Fönstren var täckta av rimfroststjärnor.

                                Bild: Marta i backen, jag i bakgrunden. (1969)

Idag kunde vi glädja oss åt, att vi hade en kamin i huset att värma oss vid, när vi kom in ...
    
                              Bild: Åke och Konrad eldar i kaminen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar