tisdag 11 december 2012

Nya tider

Åh, vad jag saknade mina kamrater i Göteborg, framförallt Maud, när vi kom till Tierp 1956. Det var aldrig någon, som kunde ersätta henne.


Det som ändå kändes bra, var att vi fick en katt, Tussi, i huset!

Det var även bra med den nära kontakt, som vår familj fick med frälsningsarmén på orten. Där fanns det många i alla åldrar, som jag såg upp till. Jag fick ta ansvar för "flanellografen"  i söndagsskolan och det kändes, som ett roligt hedersuppdrag.

Varje söndag ingick också att gå till Nathanaelskyrkan, eftersom jag skulle konfirmeras, men prästen Alldahl sa vänligt till mig:

- Det duger lika bra att Lilian går till frälsningsarmén, ibland.

             Bild: Kristi himmelsfärds dag, 1957. Jag står bakom Alldahl till höger. 
             Längst upp till höger står P-G Alldahl.

En dag på 1970-talet, gick jag med något av våra barn, från "Mulle" och kom då i samspråk med en lång smal man med skägg i min egen ålder. Åke och jag bodde i Kungsängen på den tiden.

Någonstans i mitt undermedvetna, påminde denne man mig om åren i Tierp.
Det visade sig vara Alldahls son, en av konfirmanderna. Så trevligt och så oväntat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar