lördag 22 december 2012

Julkrubba

Vi har "vadd" på marken här i Horndal! Snön dalar sakta ner och Åke skall prova nya snöslungan, för första gången ...

När jag var liten hade vi en gammal kyrka, som stod i vit, mjuk vadd med små figurer runt omkring. Kyrkan och alla julprydnader kom fram vartenda år, även då min mor och far fått barnbarn och barnbarnsbarn.

För några år sedan, var jag hemma hos en äldre dam, som hade byggt upp ett helt sagolikt landskap i sitt djupa fönster, med kyrka, stall, änglar och små tomtar i vit vadd.

- Mina barnbarn vill ha det så här. Jag tänkte sluta med det, men så har det alltid varit, sa hon och tindrade med ögonen.


Idag skall jag leta fram några av våra julprydnader. Julkrubban har redan kommit fram, den har fått ersätta den gamla, som våra barn alltid lekte med; Men de går fortfarande att leka med, både den gamla och nya, om någon önskar.

Lille Nils fick en gång ett litet stall, Josef, Maria och Jesusbarnet av min mor.
Han satte Maria och Jesusbarnet utanför stallet. Han satte Josef med ryggen vänd från dem, stirrande rakt in i stallet.

- Han tittar på TV! sa Nils så självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar