måndag 17 december 2012

Julgröt

I morse såg jag att det blir julsånger och julgröt i Horndals kyrka om ett par dagar. Jag hoppas kunna vara med då!

En gång, var det en stor julfest för hela skolan; Jag gick på Klingstaskolan i Danderyd, vävutbildningen. Vi fick mycket god mat att äta och därtill risgrynsgröt. De blivande "kokerskorna" gick runt och delade ut risgrynsgröt till alla. Jag bad om en liten, liten klick.

I all uppsluppen glädje och i allt prat i salen, ropade man snart till varandra:
- Vem fick mandeln?

Men ingen hittade mandeln och jag brydde mig inte om att leta ens, för min portion var så liten. Desto roligare blev det, när jag hittade mandeln i min lilla grötklick.

                              Bild: Elias julen 2002.

När jag kom in i Åkes familj blev vi alltid bjudna på julgröt. Vi avslutade julaftonen med risgrynsgröt och en skalad mandel i. Innan vi fick lov att äta av gröten, var alla tvungna att rimma först. Vilka roliga rim och vilka glada skratt det ofta blev!

 Jag kan inte rimma i denna sena timma!

Här sitter jag bredvid ett nöt och äter gröt!

Seden med julgröten och rimmen tog Åke med sig till våra barn och mina föräldrar.

Jag tog allt med mig seden att sjunga julsånger med varandra ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar