måndag 10 december 2012

Utlandsresa

Idag tänker jag allt på Nobelfesten och på Selma Lagerlöf, som fick sitt pris i litteratur 1909. Tänk så mycket av undervisningen i folkskolan, som präglades av denna händelse, när jag var barn. Jag tänker framför allt på "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige", som vi läste med stort intresse i skolan. 

När min familj flyttade från Göteborg på nyåret 1955-56, var det med spänning blandat med vemod, då jag sa adjö av alla kamrater på gården och i skolan. Min far var klar med sina studier och hade fått arbete i Tierp, som kamrersassistent i kommunalhuset där. I Tierp bodde vi bara i drygt två år, men det var viktiga år för vår familj.

                              Bild: Vårt hus på Blomstergatan i Tierp.

Jag började i folkskolan i 6e klass på vårterminen och blev väl emottagen av mina nya klasskamrater. De tyckte nog, att det var spännande med mig som talade en så utpräglad göteborgska. Jag tyckte att det var spännande att höra Tierpsdialekten, som var så präglad av bokstaven E, när det borde vara Ä ...

I slutet på 6e klass fick sexorna åka på en lång skolresa med buss. Vi skulle åka utomlands! Det var väldigt stort för oss, att få åka till Norge och vara borta flera nätter. På vägen till Oslo, stannade vi till på Selma Lagerlöfs Mårbacka och blev guidade runt. Där fanns det en stor kista med brev, som inte skulle få öppnas förrän 50 år efter hennes död 1940, alltså 1990. Det lät väldigt avlägset då!

I Oslo fick vi smaka Coca Cola för första gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar