måndag 4 februari 2013

Gamla sånger

Igår träffades "min" glada kör igen. Vi sjöng "Blinka lilla stjärna" som kanon, "Gabriellas sång" och några låtar till ...

En gång i tiden, hörde jag mormor Hulda sjunga. Det var sånger med många verser, som hon med mild stämma sjöng, utantill. Ibland var det s.k skillingtryck eller någon melodi, som hon nynnade på. Hennes röst var inte stark, men det hade den säkert varit en gång.
 
Det finns texter bevarade till några av sångerna, som hon sjöng när min mor växte upp. Tack vare min moster Elin så finns de på pränt.

Det är sången "En girig man", med tio verser, som handlar om hur den girige mannen får ett milt hjärta, till slut.

                               Bild: Mormor Hulda.

En annan sångtext handlar om att gå till skolan:

Till skolan går jag så glad i hågen
var dag i morgonens ljuva stund
när solen ler ifrån himlabågen
och fågeln kvittrar i gröna lund

Nu är jag färdig min goda mamma
med rena händer och kammat hår
men göm nu slanten, det gör detsamma
Om blott en brödbit av dig jag får

Hav tack, nu har jag, vad jag behöver
min läxa kan jag som vatten rent
Den som är lat, den får sitta över
och den är slarvig, som kommer sent.


- Det var på den tiden, som barnen fick ta med sig matsäck till skolan och mjölk i en flaska. En del barn hade bara skummjölk och knappt det, brukade mor Rut berätta.

Hulda bakade ofta rågbröd. Hon gjorde i ordning rågdegen på kvällen, dagen efter bakade hon limpor eller rågkakor av degen. Det gick åt mycket bröd, stekta ägg och ostskivor till dem alla.

Jag vet att mormor bakade sitt goda bröd ända in i ålderns höst, precis som min mor gjorde. Och de sjöng genom åren ...

3 kommentarer:

  1. Vilken fin "skolsång".
    Inte hade de några hjälpmedel till baket på den tiden (tänker på hushållsassistent)

    SvaraRadera
  2. Min mamma sjöng den sången många gånger. Men hon sjöng i vers 2
    Min läxa kan jag så klart och rent.
    Undrar om det var en variant eller ett minnesfel?

    SvaraRadera