tisdag 12 februari 2013

Skämskontoret

Denna dag kan man inte annat än känna med Nordkoreas folk och önska världen goda ledare ...

Tänk om det vore så väl, som 1985, då vår Johanna var 5 år och lekte kontor med dagbarnet Stina - Theresia (1 år) var alltid med i leken hon med.
De "stora" fantiserade, ringde och skrev på skrivmaskinen.

- Vi jobbar på ett "skämskontor". Det är så många människor, som ringer och SKÄMS. Vi hjälper dem!

Nu för tiden är Stina psykolog och Johanna, snart beteendevetare. Det tror jag de passar utmärkt till.

Ibland skrev de långa listor med bokstäver, huller om buller. Jag sa:
- Får jag läsa?
- Ja, vad har vi skrivit? frågade de förväntansfullt.

Jag berättade om allt, som jag hört dem prata om och klädde det i ord.

- Har vi skrivit så? sa de, och såg så glada och stolta ut.

                       Bild: Stina, Theresia, Johanna. 1987.

Häromdagen berättade Johanna i telefonen för mig om lille Konrad, 3 år.

De var i affären och passerade läskedryckerna och Konrad pekade och sa:
- Tycker om läsk! Dyrt, inte köpa!

En annan dag, sa Johanna till honom:

- Idag har det varit lite jobbigt.
- Jag tycker att det varit trevligt, svarade Konrad glatt.

 Med dessa uppmuntrande ord önskar jag oss alla en fin dag ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar