lördag 9 februari 2013

Jättelyxig

Vart tog dagen vägen? Jag började med att måla vitt i taket på nedervåningen, sedan stod jag en stund och funderade på om dörrens färg borde vara vit eller blå. Åke tittade ner och sa:

- Inte vit i alla fall!

Han gick ut och skottade i snövädret och hämtade ved i vedboden - kom in som en snögubbe. Det fick allt bli en påtår kaffe framför braskaminens dansande lågor. Telefonen ringde!

Jag satte in lammrevbenen i ugnen och plockade bland gamla foton. Jag tänkte:

- Farbror Justus och Birgit, vad vet jag om dem egentligen? Mer än att Birgit hade en svår uppväxt ...

                                        Bild: Farbror Justus och Birgit. Kusin Rune.

Jag fortsatte med målningen en stund - satte på blomkål - upptäckte att fågelfröna var slut i trädet - pulsade genom snödrivorna och fyllde på fågelmat

Skidskytte på TV i bakgrunden. Maten i ugnen doftade lammkrydda.

Åh, vilken lyxig lördag det varit!

Jag minns Tobias, som var 9 år och skrev till sin kompis Peter ungefär så här:

- Min pappa är jättelyxig. Han har köpt en minibuss Toyota Hiace. Han har köpt en våningssäng och en gunga till oss. Och mamma har fått en baby!

Nu för tiden är Åke och jag lyxiga i vardagen, som bor på landet, tycker jag.

Jag tror att farbror Justus och Birgit fick känna glädjen i vardagen, de med ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar