fredag 1 februari 2013

Gustafssons vackra flickor

På förmiddagen pratade jag med moster Vera (90 år) i telefonen. Det var svårt att höra vad kära moster sa idag, men hon nämnde om himmelen.

- Tänk, så mycket prat det skall bli, när vi träffas där, sa hon och småskrattade.

Jag blev lite ställd, och berättade för henne om min svärmor Marta, som sa en gång:

- Jag skall sitta uppe på ett moln och titta ner på er och kolla att ni rensar ogräs ordentligt.

Så småskrattade vi båda två och bytte några ord och tankar med varandra.

När min mor Rut och hennes systrar träffades genom åren, så hände det ofta att någon av systrarna inte var med. Då sa de:

- Nu skulle allt lilla Vera vara med!

1987 fyllde Elin 80 år, då var faktiskt alla fem systrarna samlade i Flen, där Elin och Bertil bodde.

                           Bild: Anna, Vera, Elin, mor Rut, Alva.

Igår visade jag kortet för vår Kristina, som inte riktigt visste vem som var vem av mina mostrar. Nu får hon se bilden igen!

En gång i tiden kallades systrarna för "Gustafssons vackra flickor". Min mor, som berättade om det för mig då hon levde, sa:

- Vi var unga och vi var många. Det var lite speciellt, förstås!

Hennes far brukade säga till dem, då de tog i lite för mycket på jordbruket:

- Jag vill, att ni skall vara flickor. Jag tar det, som är tungt! Ni får inte bli, som karlar ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar