torsdag 31 januari 2013

Detektiver

Häromdagen träffade jag en äldre dam som sjungit i "Barnens brevlåda" på radion en gång i tiden. Hon och kamraten hade fått varsin tvåkrona ur Sven Jerrings hand, som tack. Det programmet brukade jag lyssna på, då jag var liten ...

Någon gång, 1954 tror jag, var det en väldigt spännande radioföljetong, som inget barn ville missa. Det var berättelsen om Mästerdetekiven Blomqvist, Astrid Lindgren, som var veckans höjdpunkt.

Vi barn inspirerades av följetongen till att leka detektiver och det hände att vi smög på personer, som vi tyckte såg mystiska ut. En gång såg vi en man, som gick och släpade på en punkterad cykel.

Bild: Johanna, Theresia och Stina (kamrat) i lektagen 1986.


Efter någon tid började jag och kamraterna - på vårt eget sätt - leka "Röda och "Vita rosen".

Leken var riktigt rolig! Vi var fem flickor, som delade upp oss i två lag. Jag och min kamrat Maud var "Vita Rosen" och Lisbet, Irene och Monica var "Röda Rosen". Vi var i vanliga fall goda vänner, men i leken blev vi varandras motståndare.

Maud och jag började med att gömma skatten, "Mumricken". Det var Monicas mammas brosch, som vi lagt i en plåtask. Det fanns många bra gömställen uppe på berget och nedanför huset. Vi sprang omkring med asken länge, tills vi skakat av oss det andra laget. När vi gömt asken ritade vi en karta som visade var skatten fanns gömd - sedan gömde vi kartan och gjorde en ny karta på var den var ...

Så där höll vi på, tills vi blev infångade av motståndarlaget och blev tvungna att lämna ifrån oss den sista kartan, som vi ritat.

Det blev mycket smygande och spring den där sommaren i Göteborg.

Nu skall jag skynda ut på en promenad i solen ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar