onsdag 23 januari 2013

Vårdräkten

Idag lyser solen in lite grand, men i garderoben är det kyligt. Där föll ögonen på en dräkt, som förfärdigades 1968. Åke tyckte, att jag skulle börja använda den igen ...

Den våren var Åke och jag nybekanta. Han bodde i Avesta och jag bodde åter hemma i Grödinge. Det var praktiskt, eftersom jag hade kommit in på en kurs på Stockholms Tillskärarakademi. Där fick vi lära oss modellritning och tillskärning. Det var en späckad kurs och jag suckade nog - men en kvinna, lite äldre, sa till mig:

- Man får mer och mer att göra med åren!

Vi fick rita mönster efter eget huvud till en dräkt. Jag fick tag på cerise tyg, guldknappar och matchande foder, som efter mycket provande till slut blev en stilig vårdräkt. Kortkort kjol skulle det vara, högsta mode!
 
                                  Bild: Dräkten, som krympt i garderoben!

När våra dräkter var färdigsydda, fick vi promenera runt inför skolans rektor och lärare, som skulle betygsätta våra alster.

Innan kursen var slut hann jag börja sy på ett par kornblå yllelångbyxor.
Det blev ganska mycket tyg över. Min mor sa:

- Spara tyget!

År 1971 tog jag fram tyget igen och sydde en blå jacka med hängselbyxor till lilla Kristina ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar