tisdag 22 januari 2013

1989

Idag väntar jag på att solen skall komma ner på tomten. Då skall jag gå ut i solljuset och vinterkylan ...

Vintern 1989 var det en varm vinter enligt min almanacka från det året. Det var den varmaste vintern på 400 år! I kontrast till vårt klimat var det köldrekord i USA.

Jag och Åke bodde med våra barn i Lindesberg. Mina föräldrar flyttade till Lindesberg i samband med pensioneringen. (1984)

Januari. I brist på snö leker barnen i sandlådan.

Februari. Vi var i Horndal. Vi var ute på isen!

                  Bild: Tord, Johanna, Tobias, Theresia, Marta, Anne-Lie, Olle, Åke och Kristina.

April. Den 2 april, 5-årsdagen, ropade Theresia (T) kl halv sju på morgonen:

- Johanna vakna! Det är ju min födelsedag idag!

Juni. Kristina tog sin studentexamen och ganska snart flyttade hon hemifrån, till Norrköping. Så tomt det blev!

Juli. Vi hyrde ett hus i Visby. Åke, jag, Tobias, Johanna och Theresia åkte dit, med vår Toyotabuss, och mina föräldrar var med oss på resan. Det var värmebölja!

Augusti - Sept. Äppelmos och torkade äpplen, äpplen, äpplen  ... Åke hjälpte mig!

Oktober. T tappade sin andra tand i överkäken och lade tanden i ett glas med vatten.

- Nu sitter vi här och tittar på glaset, när pengarna kommer!

 Johanna och Theresia gick på skridskoskola.

November. Berlinmurens fall!

December. T var med mormor Rut och morfar Bertil till frälsningsarmén.
T var Lucia tillsammans med en äldre flicka. Daniel och Tobias frågade:

- Hade de två lucior?
- Det är det alltid - i alla fall när jag är med, svarade T.

Jul. Familjen firade jul tillsammans med mina och Åkes föräldrar och Tord, hemma hos oss. Julgröt hos min far och mor innan julmässan.

PS. Nu är solen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar