onsdag 2 januari 2013

Jul igen

År 2013 är redan här! 

En gång en sommar, när vi hälsade på hos min farmor och farfar i Eneboga upptäckte jag en pappersbonad med tomtar och snö. Den satt uppklistrad på väggen i trappen upp till övervåningen. Jag vände tvärt och gick ner till köket igen och ropade:

- Men farmor, tomtarna är ju kvar där ute, fast det är sommar.
- Kära barn, snart är det jul igen! svarade hon och slog ut med händerna och skrattade.

Pappersbonader var trevliga att titta på och brukade fästas upp med ett klister gjort på vetemjöl och vatten. I köket i Göteborg brukade min mor byta bonader vid de olika årstiderna. Särskilt minns jag bonaderna med de guldgula åkrarna och de röda stugorna. 

                              Bild: Rossen.
 
Någon gång i årsskiftet 1968 - 69 var Åke och jag på bio och såg Djungelboken tillsammans med hans syskon och föräldrar. Det var en väldigt trevlig upplevelse, för att inte tala om att lyssna på björnen Baloo när han sjöng ...

Var nöjd med allt som livet ger
Och allting som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer, sorger och besvär
Var glad och nöjd för vet du vad.
En Björntjänst gör ju ingen glad
var nöjd med livet som vi lever här

 

God fortsättning på det nya året, snart är det jul igen ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar