tisdag 15 januari 2013

Släktfoto

Idag har det krupit in en talgoxe på den inglasade altanen igen. Den vill tydligen inte bli utmotad i kylan och snövädret, så vi får försöka igen om en stund ...

På kortet nedan finns det spår av snö och de är varmt klädda allihopa. Tavlan har nästan alltid suttit uppe på väggen i mitt barndomshem. Fotot är taget framför släktgården Duveled i Småland. Jag kommer inte ihåg alla namnen, som min mor Rut berättade om en gång. Bara några enstaka!


                      Bild: Min morfars far Gustaf fyller 80 år. (1914)

Den äldre mannen som sitter i korgstolen är Sven, Gustaf Isaksson (3/3 1834 - 8/3 1920). Hans fru hette Christina Magnusdotter (13/12 1836- 8/12 1909).

Längst upp till vänster står sonen Johan född 1863.
Sonen Bengt (1875 - 1962) Han står på plats sex från vänster högst upp.
Längst till höger står sonen Georg (1883 - 1969)
Bredvid honom till vänster är sonen Hjalmar (29/5 1878 - 12/5 1950) Min morfar!

Det fanns en dotter i familjen, som hette Vilhelmina (f 17/1 1865).
En dotter hette Johanna, Elise (f 5/11 1869). Hon flyttade till Amerika och gifte sig där. Finns systrarna med på fotot? 

Min mormor Hulda står till vänster om morfars bror Bengt.

Den lilla flickan med toppluvan, stående längst fram, är min moster Anna född 10/7 1910. De äldre syskonen Erik och Elin var säkert i skolan.
                            
Igår ringde jag till en av mina kusiner som släktforskar. Hon är dotter till min moster Anna! Vi skall studera kortet tillsammans någon dag och se vad vi kommer fram till.

PS. Nu är talgoxen ute i det fria igen, tack vare Åkes lock och pock ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar