måndag 21 januari 2013

Tulipanaros

Det är lättare att säga tulipanaros än att faktiskt korsa en ros med en tulpan.

Igår hände något mycket speciellt! Jag satt och googlade på Duveled av någon anledning. Jag hade tanken, att jag skulle ta reda på avståndet mellan släktgården Duveled i Småland och Vaggeryd.

Hur skall man kunna förklara den märkliga upplevelsen, som det blev för mig? I stället hamnade jag på Youtube och fick se en film om morfar Hjalmars släkt, som en syssling till mig lagt ut.

Jag har alltid vetat, att min mor Rut hade en stor släkt i Småland, men eftersom hennes föräldrar Hjalmar och Hulda flyttade till Södermanland, 1914, så bröts de naturliga kontakterna med släkten. Visst brevväxlade hennes mor och far, men mor saknade ansiktena på sin stora, okända släkt. Det har även jag saknat!

                                        Bild: Mor Rut med kusin Gustav.

När min mor, blev mormor och farmor kramade hon sina barnbarn extra kärleksfullt. Hon kunde säga:

- Jag fick aldrig träffa mina mor- och farföräldrar. Det saknar jag!

Många gånger har jag hört mor berätta om morfars syster Johanna, som flyttade till Amerika 1890 och gifte sig med en svensk man.

Jag har hört mor berätta om Hjalmars bror Bengt, som var reseevangelist. Honom fick jag träffa då jag var barn och även hans fru Tora och dotter Ella.

På filmen får jag se många av släktingarna och jag blir glad att se mor Rut skymta fram där på slutet av filmen ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar