torsdag 10 januari 2013

Resa

I dag kunde vi läsa i tidningen om snöstormen, som lamslår Jerusalem. Här i Horndal är det lätta snöflingor i luften och ett beskedligt snötäcke på marken ...

För 20 år sedan när jag fyllde 50 år förstod jag, att jag skulle få en resa i present. Jag blev väldigt överraskad och glad att få en resa till Israel tillsammans med Åke.

Det var härligt, att få möta värmen i Eilat vid Röda Havet i januari. Där kunde vi bada och snorkla bland koraller och färgglada fiskar.

Några dagar var vi till en del turistmål, som hör till. Vi var på Masadaklippan, till Jeriko och Jerusalem. Reseledaren på bussen kunde svenska ganska bra och sa:

- När ni kommer hem skall ni få se att "Bibelen" har fått färg.

                                                 Bild: Träsnideri (olivträ) från Betlehem.


En dag tog Åke och jag bussen till gränsen till Egypten och hoppade av där. Vi promenerade genom tullen med våra pass. Gränsstationen var hårt bevakad, och det tog tid med passkontrollen, men de släppte in oss på området.

Åke och jag promenerade en god stund i sanden - inte en människa i sikte, bara några magra hundar - och stannade till vid palmerna nere vid havsstranden. Vi gick sedan in en vända på ett hotell i närheten - och höll på att inte hitta ut igen.

Efter någon timme i Egypten promenerade vi tillbaka till gränsstationen igen. Där var det samma kontroll av passen igen och alla kraftigt beväpnade soldater, som övervakade oss.

När vi kom tillbaka igen till vårt hotell, kunde vi pusta ut. Vi kände att vi varit ute på ett farligt äventyr ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar