fredag 25 januari 2013

Axel

Tänk så många nyheter, som flödar fram i våra dagar ...

När min farfar lyssnade på radion, då det var nyhetsdags, skulle det vara knäpptyst. Det handlade inte om många minuter, men så svårt det var att inte börja prata, när man var liten.

Farfar hette Axel, Fredrik Pettersson och föddes den 6 maj 1887 i Lilla Malma. Vad jag vet har vi inga foton på honom, som barn, men det finns ett från tiden då han gifte sig med min farmor. Han ser så stilig ut!

                                        Bild: Axel 22 år.

Farfars far, hette Per Erik, Ersson 1838 - 1919.
Farfars mor, " Maria, Katarina Jonsdotter 1845 - 1925.
De fick sex barn, den yngste var min farfar Axel.                                   

År 1909 gifte sig min farfar med Lydia i lilla Malma. De fick Justus samma år och min far Bertil 8 okt 1919 i Sköldinge. När far skulle fylla 10 år (1929) flyttade de till eget hus i Eneboga.

När farfar fyllde 60 år var jag drygt 4 år och det var en strålande kalasdag. Farmors systrar Agnes och Tilda var där och fars kusin Inez m fl. Farbror Justus hade en kamera, som förevigade den fina vårdagen.

                   Bild: Jag, farmor, farfar, faster Birgit, farbror Justus, far och mor. 


      Bild: Kring bordet sitter från vänster: Agnes, far, farfar, farmor, Tilda och jag.
     Bakom min far står Birgit, Inez, mor och ? I gräset sitter Bernt med son.

Något år senare kom min familj till farmor och farfar en sen kväll med tåget från Göteborg. Farfar hade gått och lagt sig. Jag sa förvånat:

- Men, farfar har du gått och lagt dig? Vi kommer ju nu!

Jag glömmer aldrig hans försök att förklara sig, hans leende och roade min ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar