lördag 26 januari 2013

Uppland

Igår var det - 22 grader och sol. Idag är det snö i luften och 5 grader minus. Åke ser fram emot att ta fram den nya, fina, gula snöslungan. Jag planerar att använda min kycklinggula dammsugare och städa i huset.

I Uppland var det stora, gula sädesfält och en väldig himmel ...

När min familj flyttade ifrån Tierp och kom till Almunge 1958 fick jag börja på en ny realskola, Uppsala Högre Elementarläroverk. Det var en flickskola med 900 elever.

                    Bild: Klass 1:4a, Samrealskolan i Tierp. Jag sitter längst till vänster.

Det var en chock att komma till den "enorma" skolan i Uppsala och upptäcka, att jag låg efter i vartenda ämne. Klasskamraterna hade börjat i realskolan efter femman, jag efter sjätte klass. Där låg väl en del av förklaringen!

                   Bild: Klass 4:5c i Uppsala. Jag sitter längst till vänster.

Varje morgon, även lördagar, småsprang jag till järnvägsstationen. Jag skyndade förbi hembageriet på vägen. Där stod bagaren i fönstret och vinkade med sina mjöliga händer åt mig och alla andra, som kom förbi.

På stationen stod rälsbussen och väntade. Föraren tittade noga efter att alla hunnit med, innan han startade färden mot nästa station. Tack för det!

Min far hade fått tjänsten, som kommunalkamrer i Almunge. Det hade varit hans mål med studierna en gång. Ett av alla hans projekt i sitt arbete var att arbeta för ett ålderdomshem, Lillsjögården, och marklägenheter för äldre. Han brann verkligen för uppdraget!

För ca 10 år sedan pendlade vår dotter Johanna från Uppsala till Almunge för att arbeta på Lillsjögården en period. Inte visste hon, att hennes morfar hade engagerat sig i det bygget en gång. Så märkligt!

Det var fantastiskt att kunna berätta om det för henne; Och väldigt roligt att hennes morfar och mormor, fick höra om det ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar