lördag 16 februari 2013

Stickhysteri

Här håller Sverige på att ta medalj i slalom och jag går inte till TVn och tittar, så illa ...

Annat var det på 1970-talet då Sverige stod still, varje gång Ingemar Stenmark åkte slalom, tänker jag. Det var så otroligt, spännande att följa alla åk. Vår lille Daniel 3 år frågade:
- Den där Stenmark, finns han på riktigt?

Ingemar hade en fin yllemössa på sig, en hemstickad med fina mönster. Det ledde till att det blev en slags stickhysteri i landet. Jag fick tag på ett mönster med renar på och satte igång att sticka en variant av "Stenmarksmössa" till Daniel. Han var två år gammal då och jag väntade Tobias.

Daniel följde mitt arbete med intresse. Jag visade honom, att hans bokstäver fanns på mössan.
- Daniel, stavade jag och han nickade.
- Min mössa! sa han och och såg så stolt ut.

                                    Bild: Tobias första Stenmarksmössa.

Jag satt ofta på en bänk ute och stickade och pratade med "tanterna" i huset - i Kungsängen. Kristina och Daniel lekte med husets barn i sandlådan. Det var ett nöje att sticka dessa dubbelstickade mössor och hela familjen fick både en och två, efter hand.

Idag är det mildväder, vintermössorna får väl snart läggas undan, men jag önskar oss alla härligt vinterlovsväder först!

Och kanske en och annan guldmedalj!

7 kommentarer:

  1. Vilken fin mössa du stickade. Jag sitter nog fortfarande kvar i stickfrosseriet.
    Jag har inte heller suttit vid TV;n och tittat har lite annat för mig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Bilden är skarp. Betyder det att det är en ny bild och att mössan finns kvar?

    SvaraRadera
  3. Hej
    Blev så förtjust i denna mössa och färgerna! Var har du köpt mönster och garnet? Stickar du till försälning?☺
    Mvh Caroline

    SvaraRadera