onsdag 6 februari 2013

Klockor

Idag har jag en del att uträtta, men vad gör det att klockan går ...

Mor Ruts bror hette Erik, men han dog redan som 20-åring i blindtarmsinflammation.

Han var 11 år äldre än henne och mor beundrade honom väldigt mycket. I hemmet fanns flera klockor, men den fyrkantiga som stod på skåpet var bäst, för den kunde Erik ta sig för att plocka isär. Han passade på, då föräldrarna var ute. Mor tyckte det var spännande, att stå och titta på hur skickligt han plockade isär klockan och sedan plockade ihop den igen.

- Det var ett underverk, att höra klockan ticka igen, berättade hon.

En gång fick mor för sig, att hon skulle göra samma sak, som Erik. Hon skruvade isär klockan och skruvade sedan ihop den igen. Men det fanns ett kugghjul över, som hon inte visste var det skulle sitta. Där stod hon med hjärtat i halsgropen, då brodern dök upp och redde upp det hela åt henne.

                      Bild: Elin står som femma från vänster, Erik till vänster om läraren.

Erik hade ett fickur, som finns förevigat på ett skolfoto. Han var ca 10 år där, kan jag tro. Klasskamraterna avundades honom säkert den fina klockan, men jag är så glad att få se klockkedjan.

På tal om klockor:
- Vad är det som går och går och aldrig kommer till dörren?

Idag är det allt jag ...

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Så kul att du hittat till min blogg och vill vara med i min utlottning.
    Härliga gamla bilder du visar. Tänk så det var på den tiden....att behöva dö i blindtarmsinflammation. Händer väl fortfarande men det är nog ovanligt.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera