onsdag 13 mars 2013

Farmors släkt

Igår skrev jag om farmor och hennes systrar, idag fortsätter jag på den tråden ...

Åke och jag började släktforska i början på 1970-talet, men det tog väldig tid. Vi skrev brev till några pastorsämbeten och fick ganska knapphändiga svar - och snart gav vi upp. Inte kunde vi tro på den tiden, att datoriseringen skulle hjälpa oss att fortsätta på 2000-talet.

Min mor Rut levde fortfarande, då jag började på en släktforskningskurs med Åke. Jag hade egentligen inte tid med det, men jag sa till mor:

- Morfars och mormors släkter har vi kunskap om långt bak i tiden, men hur är det med farmors släkt egentligen?

                              Bild: Lydia, Maria född i Brännkyrka, 29/2 1888 - 25/8 1964.
                              

Jag tog som min uppgift att ta reda på farmor Lydias bakgrund, men förväntade mig ingenting särskilt. Jag började med Gustaf Adolf Ståhl, som min farmors morfar hette och letade bakåt i tiden, på hans moders sida - eftersom fadern inte gick att spåra.

Där satt jag och letade genom födelseböcker, utflyttningsböcker osv på nätet och trodde inte mina ögon - släkten kom ursprungligen från Ramsberg och trakten däromkring - helt nära oss. Vi bodde i Lindesberg just då och hade bott i trakten sedan 1982.

Jag tyckte att det var egendomligt att vi hamnat där, att mina föräldrar skaffat sig ett torp 1973 i kommunen och sedan blivit bofasta precis som jag och Åke med våra barn, så småningom.

I släktforskningen hittade jag både mjölnare, mästersmeder och bergsmän och fick god hjälp av en "smedskiva".

Jag fick berätta om allt jag kommit fram till för min mor och hon tyckte det var lika märkligt, som jag.

Min far fick aldrig veta det jag fått veta, men Åkes och våra barn kunde dela kunskapen med oss och det kändes väldigt betydelsefullt.

De vackra, blå bergslagsstenarna, som våra barn samlade i markerna - och alla minnen vi fick under åren då vi bodde i Lindesbergs kommun fick en plats i min egen släkthistoria på ett alldeles särskilt sätt ...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar