torsdag 21 mars 2013

Man skall aldrig räkna ut ...

Idag har jag varit ute och sjungit igen, trevligt - sedan blev det kaffe här hemma, vi hade besök. Allt blev som jag planerat ...

- Man skall aldrig räkna ut, för det blir aldrig, som man tänkt sig, brukade min farmor annars uttrycka sig, då jag växte upp.

Jag funderade mycket över det där talesättet, tills jag förstod att man inte alltid borde räkna med något negativt. Ibland kunde det faktiskt bli bättre än man tänkt sig. Så bra!

När det gällde min far Bertil, år 1971, så var det så här ...

Han arbetade, som kommunalkamrer i Grödinge kommun och trivdes bra med det, kan jag tro - men så slogs tryggheten sönder av den stora reformen, då Sveriges kommuner slogs samman.

Botkyrka kommun och Grödinge kommun blev en stor enhet och far förlorade sin tjänst - och han blev villrådig om vad framtiden skulle kunna innebära för honom.

Min mor sa till honom:
- Jag vill inte flytta från mitt arbete i Grödinge församling. Det vet du.

Far räknade ut, att det skulle bli svårt för honom, att få något arbete, som han skulle trivas med framöver. Han suckade nog!

Så hände det sig att Botkyrka-Tumba kyrkliga förvaltning, behövde en kanslichef - en tjänst där ekonomin inom förvaltningen var nummer ett - och min far blev tillfrågad.

Tänk så många gånger min far sa med ett leende:

- Jag var klok nog att acceptera den tjänsten.

På det sättet, hamnade far i "kyrkans värld" och allt blev mycket bättre än han tänkt sig.

På den tjänsten fick han vara till 1984, då han gick i pension och flyttade med mor till Lindesberg - och där bodde Åke och jag redan med våra barn.

I en intervju från den tiden sa han:

- Då jag ser tillbaka känner jag mig oändligt tacksam, jag har förunnats ett rikt liv.

                       Bild: Kaffekalas med mor och far, 2004.

Och jag är tacksam att vi fick ha honom och mor länge, som glada pensionärer ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar