tisdag 19 mars 2013

Tisdagstankar

Nej, nej, den här dagen följer inga planer! Men - nu sitter jag i alla fall framför datorn och är glad över gamla anteckningar, som passar så bra idag ...

1990 läste jag "Samtal med en kakelvägg" av Lars Hesslind. Det var på den tiden, som jag / man fortfarande funderade på TVn och dess påverkan på oss och våra barn. Det fanns ändå inte så många program då!

                                       Bild: Johanna och Theresia klädde gärna ut sig (1988)

Jag minns, att jag undrade över vart alla roliga lekar och all fantasi tagit vägen (redan då) och försökte att hjälpa våra barn att "hitta på lite själva."

Boken handlade om ordets betydelse och hjärnans kreativitetscentrum där bilder skapas, men

Mor sitter framför teve 
far sitter också där
farmor sitter
morfar sitter
på hemmet
framför teve.

Det är fantastiskt att tänka på oss idag, 2013, nu är det datorn som styr våra liv - dessutom. Hur har vi det med "orden" idag? Och med kreativiteten?

Jag skall i alla fall slita mig från datorn och ta mig ut och prata med mina vänner en stund ...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar