tisdag 26 mars 2013

Fult och vackert

I morse var rullgardinen neddragen, annars vaknar man för tidigt av solen, men klockan 8 satt jag i alla fall vid morgonkaffet, som vanligt.
- Snart har vi sommartid igen! Hur skall det gå? sa jag till Åke och suckade.

Han skrattade gott, eftersom han är av den morgontidiga sorten - och nu är han redan på vedbacken. Tänk så ofta jag varit "tidsoptimist" - och för en stund sedan kom posten och jag fastnade i tidningen "Vi i Villa."

- Har du Sveriges fulaste badrum?

Annars tänker jag på alla som heter Emanuel och har namnsdag idag. Åke har namnet Emanuel som andranamn och vår Tobias. Det namnet hade även Åkes far Rune och farfar Viktor. Vårt första barnbarn har Emanuel, som tilltalsnamn. Det är ett vackert namn!

                            Bild: Rune Emanuel med Marta, Åke Emanuel och Tord. 1949.


                                          Bild: Viktor Emanuel. 1975.

                                Bild: Kristina, Åke Emanuel och Emanuel. 2002.


                                  Bild: Tobias Emanuel. 2005.

Med dessa rader önskar jag alla en solig dag - och alla som heter Emanuel lite extra förstås. Nu går jag ut och hälsar på Åke och gratulerar honom med en inbjudan till lunch, om en stund ...



2 kommentarer:

  1. Bilden 1949 är tagen i Sölvesborg hos Ove och Marta.
    Berit: det är samma sommar som bilder är tagna i Siretorp, vi tvistar om vem är fotograf. Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att någon av mina föräldrar fotograferade, det kan vara Ove!
    Tack AnneLie!

    SvaraRadera