fredag 8 mars 2013

Med en enkel tulipan

Igår hade vi förmånen att få gratulera Oscar, som fyllde 102 år. Han bor numera på ett äldreboende i Horndal, men är ovanligt pigg för sin ålder. Jag tog honom i handen och sa några väl valda ord - och avslutade med att fråga:

- Får jag fotografera dig Oscar?
- Javisst, svarade han och sken upp.                                     
- Jag tar ett kort på den fina tårtan också, fortsatte jag.
- Ja gör det, sa han återigen leende.

                                 Bild: Oscar 102 år.

Så sjöng vår lilla sånggrupp, som brukar sjunga emellanåt på boendet, en hel rad med sånger. Vi började med sången "En enkel tulipan."

Hela dagrummet var fullt med folk, som klappade händerna efter varje sång - och vi blev ackompanjerade av piano, dragspel och ukuleletoner.

Den sista sången vi sjöng hade Oscar önskat sig särskilt, dagen till ära. Det var sången "Hälsa dem där hemma", som han sjungit en gång, för länge sedan, på film.

Jag tittade på honom, då vi sjöng och såg att han sjöng med - jag fick tårar i ögonen och kunde knappt sjunga refrängen alls ...

Hälsa dem där hemma,
hälsa far och mor,
hälsa gröna hagen,
hälsa lille bror.
Om jag hade vingar,
flöge jag till dig!
Svala, flyg mot hemmet!
Hälsa ifrån mig!


Jag tänkte på hans långa liv, som säkert innehållit många glädjeämnen - men även många avsked.

Det blev en minnesvärd stund, som inte många får uppleva. Jag tror den hedervärde 102-åringen tyckte detsamma ...


1 kommentar: