tisdag 9 oktober 2012

Hjalmar och Hulda

Från början kom min morfar Hjalmar och mormor Hulda från Småland. De hade växt upp på två gårdar, som gränsade till varandra. Morfars gård hette Duveled och var ganska stor. Mormor bodde på Kullen, som var lite mindre.
De gick i samma klass och kände varandra väl, men det var en viss klasskillnad mellan dem. I Hjalmars hem fanns det både drängar och pigor. Inte i Huldas hem!

Min mormor brukade berätta om morfar och hans framsteg i skolan. Han var ett ljus! Hjalmars dröm var att bli lärare i framtiden, men det blev aldrig så. Tanken från hans föräldrar, var att han skulle ta över gården Duveled en gång. Men det blev inte heller så!

Det var inte alls givet att Hjalmar och Hulda skulle bli ett par, men Hjalmar älskade lilla Hulda och hon besvarade den kärleken. När de varit gifta några år och hade en son och två döttrar flyttade de till Södermanland. Min morfar arbetade på olika gårdar och sparade sina pengar för att kunna köpa ett eget jordbruk. Så småningom hittade min morfar ett jordbruk utanför Malmköping, som han köpte.

Då var min mor Rut några år, född 1917, och kunde minnas den dagen då de kom till sitt nya hem.
  - Skulle vi ha en så liten stuga? utbrast Hulda när de närmade sig huset.

Min morfar hade av allt att döma mest tänkt på jorden, marken, skogen!
Han kanske också tänkte, att det gick att bygga ut boningshuset så småningom. Men det fick de aldrig tillstånd till, fick jag höra berättas av min mor.

Gården fick senare heta Ekvik och det var min mor Rut som hittade på namnet.
Åh, så många "sagor", jag hört min mor berätta om denna älskade gård; Om hästar, kor, katter och allt!

För ca 20 år sedan fotograferade vi huset där mor hade bott med sin familj, som med tiden utökades med två döttrar till.
Det var jag, min mor Rut och mina två yngsta döttrar, som promenerade på vägar vi bara hört berättas om ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar