lördag 13 oktober 2012

När Anna skulle mjölka

Jag håller på att måla vitt i husets nedersta våningsplan. Igår fick den gamla  pallen en släng av den vita färgen - och nu skall den få lite mer av det vita. Det kan verkligen behövas!

När jag stod där med min pensel, så tänkte jag på en annan pall, som användes som sittplats, när man skulle mjölka i ladugården ...

Det var min mors syster Anna, som en gång tog hinken i handen och pallen under armen och gick ut för att mjölka korna i hagen. Hon och de övriga systrarna hade alltid vita förkläden och vita hucklen på huvudet, när de skulle mjölka. Det var ytterst noga med renligheten, det hade mor Hulda lärt dem.

Denna speciella dag, som min mor ibland berättade om, tog Anna en stor, svart slokhatt på huvudet. Anna var mörk och hade lätt för att bli brun och det ville hon förhindra.

Korna råmade, när hon dök upp - de backade och backade. Anna gick efter med sin pall under armen, men det var helt omöjligt för henne att få sätta sig ner på pallen och mjölka. Hon försökte lugna dem, men korna var oroliga och misstänksamma och fortsatte att backa.

En lång stund höll Anna på så där, men till slut insåg hon, att hon var tvungen att promenera hemåt igen och klä sig som brukligt var.


Här på bilden är kossan Krona med min morfar Hjalmar.

1 kommentar:

  1. Du har så mycket fint att berätta i dina inlägg. många fina minnen har du.
    Kram!

    SvaraRadera