tisdag 30 oktober 2012

Mattor och annat

Igår kom den första snön och jag hängde upp fågelfröautomaterna igen i det gamla äppelträdet. Så roligt!
Det är andra vintern vi bor här ute på landet och det kräver lite planering lärde jag mig av vintern som var. Det kan vara lätt att göra som björnen, lägga sig i idet och inte komma fram förrän till våren, tänker jag.

Åkes mor och far hade alltid många projekt på gång på vintrarna, när de bodde här en gång. Rune studerade bl a språk, engelska och tyska, och skrev glosor i långa banor. Han sjöng även i kör och höll i kurser emellanåt.

Marta satt ofta i vävstugan i husets nedre plan och vävde färgglada mattor, och en del av dem finns fortfarande kvar. Förutom vävningen så intresserade hon sig i "Trädgårdsamatörerna".


Trots att Åke och jag har fått det mesta på plats i huset under året som gått, återstår för lång tid framåt, att titta igenom alla pärmar, foton mm, som bara ligger och väntar.

En fin vävpärm hittade vi idag, som Marta förfärdigat, från "Grundläggande yrkeskurs i vävning" i Avesta, 1968.

I pärmens början finns en återblick från äldre tider.

Förord till Praktisk Väfbok av Nina von Engeström. Första upplagan. Örebro i juni 1896.

"Arbetsamhet befordrar helsa och välstånd."
"Fåfäng gå lärer mycket ondt."

Så sant! Martas vävpärm får allt vara med ett tag till.

PS. Jag skall leta reda på min vävpärm från min tid på Klingstaskolan i Danderyd, en annan dag.




2 kommentarer:

  1. Boken har givits ut i faksimil:-) Jag har skrivit en kort presentation om den... http://gammelbo.se/Maria/Ninas.htm

    SvaraRadera