söndag 7 oktober 2012

Söndag i Göteborg

Det var då man gick till söndagsskolan. Det var nära dit. Nere i källarplanet på HSB-huset där vi bodde med 142 andra familjer, fanns en ganska stor samlingslokal. Det var där min far eller mor tog upp hyrorna varje månadsslut. Och det var dit husets barn brukade gå på söndagsmorgonen och sjunga psalmer och höra berättelser från bibeln.

Söndag, härliga söndag.
Det var då vår far äntligen var ledig från sina studier eller arbete. Det var då vi fick en paus i tillvaron. Det brukade bli en riktig söndagsmiddag med efterrätt, där steken var vanlig och krämen efteråt. Bordet var alltid dukat med ren, vit duk, men det var inte bara på söndagen, som min mor dukade så.

Efter middagen söndagspromenerade jag med mor, far och lillebror i söndagskläder och fina, blanka skor. Ibland blev det en promenad nere på stan. ibland en tur med medhavd matsäck till Delsjön. Vi satt på en filt eller på en sten måhända. Kaffe till de vuxna, saft eller mjölk till oss barn. Mjuka, hembakade smörgåsar med stekta ägg eller ost, och en liten kaka bakad på smör som avslutning. Sällan kostade mina föräldrar på sig att gå på "kondis", men det hände någon enstaka gång i alla fall.

Så kom vi hem igen efter dagens söndagspromenad. Stillheten vilade över hela omgivningen. Det var då de vuxna tyckte att det var skönt med lite eftermiddagsvila. Man undrade varför?



Söndag, vad blir det av den idag? Jag försöker att få till en känsla av "avbrott" i vardagen. Det hör liksom till. Ibland kommer jag ihåg att ta fram söndagskopparna till kaffet ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar