tisdag 23 oktober 2012

Rudolf

Åke och jag har just kommit hem från en trevlig resa till Sölvesborg. Det var härliga dagar. Vi kan kalla det för en släktforskningsresa, som vi gjorde, för det var något ditåt. Åke gick igenom en mängd äldre kort och brev, som han fotograferade av hos kusin Per och Eva och de tog med oss till kära gamla platser i omnejden.













Olga och Rudolf och lille Per, år 1950.






 Olga och Rudolf i sitt kök på 1970-talet (tror vi)
















År 1969 var det annorlunda, tänker jag. Då fanns fortfarande Åkes mormor Olga och morfar Rudolf kvar och alla hans mostrar och morbröder. Jag fick under några intensiva dagar den sommaren och några år framåt träffa dem alla, men inte Rudolf någon mer gång.

En solig eftermiddag följde Rudolf med oss till havet och de fina sandstränderna. Åke och jag - och några till - gick där i sakta lunk och småpratade, men Rudolf "pilade runt". Han hade varit målare i många år och klättrat upp och ner på stegar. Jag vet inte, om jag någonsin har träffat en gammal man, med den rörligheten, som han kunde visa upp. Till sist hittade han en liten enbuske på en plats, där han tyckte att han kunde gräva upp en sådan. Det var tydligen ett viktigt uppdrag!

Senare på kvällen var det trädgårdsfest hos Åkes moster Rut. Där var Åkes bröder Tord och Olle, kusiner med familjer (ca 30 personer) som grillade och roade sig med lekar "typ" att kasta boll i hink och pil på tavla. Åke vann i tävlingarna och fick första pris. Det var den lilla enbusken, som Rudolf grävt upp tidigare på dagen, som var priset. Så roligt!

På kvällen dagen efter åkte Åke och jag hemåt med tåg. Vi bodde i Avesta på den tiden. Den stickiga enbusken hade vi med oss i en plastpåse, som fick stå och trängas mellan fötterna på resan.
Så småningom tog Åke med enen till föräldrarnas och mina svärföräldrars tomt i Horndal.


Där grävde han ned enbusken nedanför grannens hus, men vi hade ingen större tro på att den skulle rota sig;
Det dröjde minst 20 år, men sen började den växa och är ganska stor vid det här laget.



Här till höger är en bild på enen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar